Lukuvuositiedote 2024-2025
Lucina Hagmanin koulu
Marttilankatu 1
68300 KÄLVIÄ
Lukuvuositiedote
2024 - 2025
Kotisivu: https://www.kokkola.fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/koulut/lucina-hagmanin-koulu/
Koulun puhelinnumeroita
Kanslia Henni Kinnunen (syksyn) / Virpi Leppälä 050 3624 921
Rehtori Erkki Kinnunen 044 5767 684
Apulaisrehtori Anu Nygård 0408065415
Opettajienhuone 040 8068 424
Oppilaanohjaaja Jenni Tiitto 040 4882 857
Terveydenhoitaja Niina Oravainen 040 8043 282
Koulukuraattori Eva-Maria Karlström 040 489 2147
Keittiö Ritva Kujala 040 4892 211
Opettajat ja opetusaineet
Kinnunen Erkki rehtori
Nygård Anu apulaisrehtori, matematiikka, fysiikka, kemia,
Tiitto Jenni opinto-ohjaaja
Saarenpää Johanna kuvataide
Annala-Väisänen Mervi tekstiilityö, äidinkieli ja kirjallisuus, terveystieto
Anttila Ari ruotsi, englanti
Gröhn Jiska historia, yhteiskuntaoppi, uskonto
Haverinen Ilona musiikki
Honkaharju-Kykyri Lotta historia, yhteiskuntaoppi, uskonto
Ketonen Jenna liikunta, terveystieto
Kivelä Konsta musiikki
Kujala Katriina matematiikka, kemia, fysiikka
Mustajärvi Eerik käsityö, tekninen työ, historia
Paloranta Saija äidinkieli ja kirjallisuus
Patana Suvi matematiikka, fysiikka, kemia
Piispanen Eija käsityö, englanti
Raunismaa Ilkka maantieto, matematiikka, terveystieto
Ruokoja Hillevi ruotsi, englanti, terveystieto
Ruokoja Päivi kotitalous
Salmela Jouko liikunta, historia, uskonto
Sinikumpu Leena erityisopetus
Styrman Minna biologia
Tuikka Miia erityisopetus
Winter Andrea englanti, saksa
Sanna Kalajo erityisopetus
Viitasaari Anne matematiikka, fysiikka, kemia
Vuollet Maria äidinkieli ja kirjallisuus
Opettajien sähköpostiosoite: [email protected]
Koulun henkilökunta
Toimistopalvelut Leppälä Virpi/Henni Kinnunen (syksy) koulusihteeri
Koulunkäynnin ohjaajat
Hiltula Hannele koulunkäynninohjaaja
Marttila Jessica koulunkäynninohjaaja
Korpijärvi Tero koulunkäynninohjaaja
Törmänen Henna koulunkäynninohjaaja
Oppilashuolto Oravainen Niina kouluterveydenhoitaja
Karlström Eva-Maria koulukuraattori
Minna Neuvonen koulupsykologi
Hanne Ylitalo koulupsyykkari
Koulunuorisotyö Pahikainen Jouko koulunuorisotyöntekijä
Ruokapalvelut Kujala Ritva ruokapalveluesimies
Untinen Katriina ruokapalvelutyöntekijä
Saari Sinikka suurtalouskokki
Siivouspalvelut Karjus Kätlin laitostyöntekijä
Vuolle Sirkka-Liisa laitostyöntekijä
Kiinteistönhoito Meriläinen Raimo kiinteistönhoitaja
Lucina Hagmanin koulussa on 251oppilasta ja 25 päätoimista opettajaa
Lukuvuoden jaksotus
1. jakso 8.8.2024 |
27.9.2024 |
2. jakso 30.9.2024 |
22.11.2024 |
3. jakso 25.11.2024 |
31.1.2025 |
4. jakso 3.2.2025 |
28.3.2025 |
5.Jakso 31.3.2025 |
31.5.2025 |
Jokaiselle jaksolle tulee uusi lukujärjestys
Oppitunnit
Oppitunnin pituus 56 minuuttia.
Lucina Hagmanin koulu |
||
Oppitunti |
Aikaisempi ruokailu (luokat 7 ja 8) |
Myöhäisempi ruokailu (9 lk) |
Oppitunti |
7:50-8:46
|
|
Päivänavaus |
8.55 – 9.00 |
|
Oppitunti |
8.55 - 9.51 |
|
|
Ulkovälitunti |
|
Oppitunti |
10.04 - 11.00 |
|
|
|
|
Ruokailu 1. |
11.00 - 11.40 |
|
|
|
|
Oppitunti |
11.40 - 12.36 |
11.04 - 12:00 |
|
|
|
Ruokailu 2. |
|
12.00 - 12.40 |
|
|
|
Oppitunti |
12.40 - 13.36 |
|
|
|
|
Oppitunti |
13.50 - 14.46 |
|
|
|
|
Oppitunti |
14:50-15:46 |
|
Lv - tuokio |
sopimuksen mukaan |
|
Lucina Hagmanin koulu
LUCINA HAGMANIN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT 2024
Peruskoulun järjestyssääntöjen tarkoituksena on taata turvallisuus, viihtyisyys ja työrauha koulussa. Perusopetuslain 29 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt tai antaa muut koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa sovellettavat järjestysmääräykset, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Järjestyssäännöissä ja muissa järjestysmääräyksissä voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä sekä tarkempia määräyksiä esineistä tai aineista sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä. Lisäksi voidaan antaa määräyksiä koulun omaisuuden käsittelystä, koulun tilojen siisteydestä huolehtimisesta sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella.
Kokkolan sivistystoimen toimintasäännön (2013/6.5) mukaisesti peruskoulun johtokunta hyväksyy järjestyssäännöt. Oppilaiden osallisuuden toteutumisen vuoksi koulun oppilaskunta käsittelee järjestyssäännöt ja tekee niihin omat ehdotuksensa ennen johtokunnan päätöstä.
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Oppilaan velvollisuuksista, kasvatuskeskustelusta ja kurinpidollisista toimista säädetään perusopetuslaissa (35 § - 36 §). Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön (29 §).
Tämän lisäksi oppilaan tulee koulussamme noudattaa seuraavia ohjeita:
1 Koulun ilmapiiri
Noudatan hyviä käytöstapoja koulun eri tilanteissa ja tilaisuuksissa.
Tervehdin muita, en käytä asiatonta tai loukkaavaa kieltä enkä kiroile.
Hyväksyn erilaisuuden, arvostan kaikkia ihmisiä.
Pukeudun asiallisesti.
Edistän hyvää ilmapiiriä.
En kiusaa ketään ja puutun kiusaamiseen, jos sitä huomaan.
2 Oma ja yhteinen omaisuus
Pidän huolta omista tavaroistani sekä koulun omaisuudesta.
En koske muiden omaisuuteen ilman lupaa.
Käyn säännöllisesti koulua enkä myöhästele tunneilta.
Keskityn opiskeluun ja annan työrauhan itselleni, toisille oppilaille ja opettajille.
Huolehdin koulutehtävistäni.
Pidän mukanani kirjat, vihkot ja asiaankuuluvat työvälineet.
Jätän lakin ja ulkovaatteet naulakkoon käytävälle ja kengät kenkätelineisiin.
Käytän puhelinta tai muuta medialaitetta opettajan ohjeen mukaan, muuten puhelin on suljettuna tai äänettömänä repussa (ei pöydällä/pulpetilla). Jos kännykkää käytetään häiritsevästi tai häiritsee opiskelua, opettaja tai muu henkilökunta voi ottaa kännykän oppitunnin ajaksi haltuunsa.
3 Välitunti
Vietän välitunnit välituntialueella huomioiden yleisen turvallisuuden.
Jätän pyörät ja muut kulkuvälineet niille kuuluville paikoille ja annan niiden olla rauhassa.
En poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opettajan tai terveydenhoitajan lupaa.
Pidän koulun ja koulualueen siistinä.
4 Ruokailu
Käyttäydyn rauhallisesti ja noudatan hyviä ruokailutapoja.
En käytä kännykkää ruokaillessani.
En pidä päähinettä enkä huppua ruokailussa.
5 Koulumatka
Noudatan hyviä tapoja ja käyttäydyn asianmukaisesti koulumatkalla.
Käyttäydyn koulukuljetuksessa hyvin ja noudatan kuljettajan antamia ohjeita.
Noudatan liikennesääntöjä.
Tieliikennelain (90 §/2002/954) mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyöräilykypärää.
6 Poissaolot
Huoltaja ilmoittaa sairaudesta aamulla koululle Wilman kautta tai luokanvalvojan ohjeen mukaan.
Huoltaja pyytää aina luvan poissaoloon. Luvan myöntää luokanvalvoja (1-3 päivää) tai rehtori (yli 3 päivää).
Otan selvää poissaolon ajan tunti- ja kotitehtävistä ja teen ne ajan tasalle.
Luvattomasta poissaolosta seuraa kasvatuskeskustelu tai rangaistus.
7 Vastuu
Olen vastuussa omista sanoistani ja teoistani.
Ilmoitan välittömästi koulun henkilökunnalle sattuneesta vahingosta tai tapaturmasta.
Korjaan tai korvaan sotkemani tai rikkomani koulun omaisuuden (Perusopetuslaki 35 §).
En tupakoi koulurakennuksessa ja koulun alueella (Tupakkalaki 12 §:n 2010/698).
En tuo kouluun enkä käytä energiatuotteita, tupakkaa tai tupakankaltaisia tuotteita enkä muita päihteitä.
En esiinny päihteiden vaikutuksen alaisena koulupäivän, koulun tilaisuuksien tai koulun retkien aikana.
En tuo itselleni tai muille vaarallisia esineitä kouluun.
En kuvaa ketään ilman lupaa koulussa.
Toisesta henkilöstä otettua kuvaa tai videota ei saa julkaista ilman tämän henkilön lupaa
internetissä, sosiaalisessa mediassa tai muussa julkisessa paikassa (Henkilökieltolaki 523/1999).
Vanhempien tilaisuuksia
Lukuvuoden aikana järjestetään vanhempientilaisuuksia, joiden tarkemmasta ohjelmasta ilmoitetaan erillisellä kutsulla Wilman kautta.
Lukuvuoden aikana järjestetään 7 ja 8 luokkalaisten arviointikeskustelut luokanvalvojan, oppilaan ja huoltajan kanssa. Luokanvalvojat ilmoittavat tarkemmat ajat ja ohjeet Wilman kautta. Halutessaan vanhemmat voivat tavata muitakin opettajia.
Oppilaanohjaaja käy ohjauskeskustelut 9. luokkalaisten kanssa. Jos huoltaja haluaa osallistua ohjauskeskusteluun, voi hän olla suoraan yhteydessä opoon ajankohdan sopimiseksi.
Oppilaskunta ja tukioppilaat
Oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulumme oppilaat. Oppilaskunta valitsee keskuudestaan hallituksen. Oppilaskunnan hallitus edustaa oppilaskuntaa, ideoi ja järjestää erilaisia tapahtumia ja pyrkii kaikin tavoin parantamaan koulumme työympäristöä yhdessä tukioppilaiden kanssa. Oppilaskunnan ohjaavina opettajana toimii Lotta Honkaharju-Kykyri.
Tukioppilastoiminnan tavoitteena on koulukiusaamisen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen. Pyrkimyksenä on myös kouluviihtyvyyden parantaminen. Kaikki tukioppilaat koulutetaan MLL:n ohjelman kautta tehtäväänsä.
Tukioppilasohjaajina toimivat Jenna Ketonen.
Ennen kaikkea tukioppilas toimii kaverina. Tukioppilaalle voi tulla kertomaan huolista. Tukioppilaalta voi pyytää apua, jos ei suju esimerkiksi luokkatovereiden kanssa. Tukioppilailla on vaitiolovelvollisuus. Tukioppilailla on oma kummiluokka, jonka yläasteelle sopeutumista kummit pyrkivät tukemaan. Tukioppilaat ovat mukana ryhmäytymispäivässä alkusyksystä ja leikittävät ja ryhmäyttävät oppilaita eri oppiaineitten oppitunneilla.
Oppilaanohjaus
Oppilas voi saada ohjausta jokaisella luokalla oppitunneilla ja henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa. Tunneilla ja keskusteluissa oppilas voi suunnitella opintojaan, kehittää itsetuntemustaan ja hankkia ammattien ja työelämän tuntemusta. Lisäksi perehdytään eri koulutusreitteihin ja tehdään opintokäyntejä oppilaitoksiin.
Oppilaanohjaaja Jenni Tiiton tavoittaa koulupäivinä koululta klo 9-15, Wilman kautta, sähköpostilla [email protected] tai puhelimitse numerosta 040 4882 857
TET- Työelämään tutustuminen
Peruskoulun 8.-9. lk:lla oppilaat tutustuvat työelämään (TET). Oppilas lähinnä tutustuu työpaikkaan ja seuraa ammattilaisten työntekoa. Sen lisäksi hän voi tehdä joitakin pikku työtehtäviä, mihin pystyy. 8. ja 9. luokkalaisten osalta tavoitteena on tutustuttaa oppilaita oman kotipaikkakunnan ja lähiseudun työpaikkoihin. Viikon aikana tehdään myös TET-vihkoon kirjallisia tehtäviä. Vuosiluokat on jaettu kahteen ryhmään, että mahdollisimman moni voi saada TET- paikan omalta paikkakunnalta.
Oppilas voi olla samassa työpaikassa/työtehtävässä vain kerran 8.-9.luokkienTET-viikkoina, toivottavaa on että oppilas hakeutuu erilaisiin ja monipuolisiin TET-paikkoihin kaikkien kolmen eri TET-viikon aikana.
Luokanvalvoja
Luokanvalvoja on oppilaan ”oma opettaja”, jonka puoleen voi kääntyä aina kuin on tarvetta selvittää kouluun ja sen käymiseen liittyviä asioita. Tämän voi tehdä muulloinkin kuin luokanvalvojan tuokiossa. Luokanvalvojan tehtäviin kuuluu mm. tarkkailla luokan poissaoloja ja antaa lupa enintään kolmen päivän poissaoloon koulusta. Pidemmät lomat huoltaja anoo hyvissä ajoin rehtorilta Wilman välilehden kautta.
Oppiaineisiin liittyvät kysymykset ym. kohdistetaan suoraan ko. oppiaineen opettajalle.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on tarkoitettu koululaisille ja heidän perheilleen. Se on lakisääteistä, maksutonta palvelua. Työtä tehdään yhteistyössä vanhempien, opettajien ja muun oppilashuollon henkilöstön kanssa. Toiminta on luottamuksellista.
Kouluterveydenhuoltoon kuuluu vuosittaiset terveystarkastukset, joista 8 lk terveystarkastukset ovat laajoja tarkastuksia sisältäen lääkärin tarkastuksen.
Kouluterveydenhuolto huolehtii oppilaan rokotussuojan rokotusohjelman mukaisesti.
Kouluterveydenhoitaja on koululla Oppilaat voivat tulla aikaa varaamatta keskustelemaan oireista tai mieltä painavista asioista. Oppilaat ja huoltajat tavoittavat terveydenhoitajan kaikkina koulupäivinä puh. 040 804 3282 wilman kautta tai sp niina.oravainen@soite.fi.
|
Koulukuraattori
Koulukuraattori toimii koulun sosiaalityöntekijänä. Kuraattorin työ on osa koulun oppilashuoltoa. Asiakkaita ovat oppilaat, oppilasryhmät, huoltajat ja kouluyhteisö.
Koulukuraattorin tehtävänä on ennaltaehkäistä, lievittää ja poistaa oppilaiden koulunkäyntiin liittyviä ongelmia sekä välittää tietoa saatavilla olevista mielenterveys- ja sosiaalialan palveluista sekä tarvittaessa ohjata oppilaita niiden piiriin.
Keskustelut koulukuraattorin kanssa ovat luottamuksellisia. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä oppilas itse tai hänen vanhempansa. Myös kouluterveydenhoitaja voi ohjata oppilaan kuraattorin luokse.
Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi seuraavissa asioissa:
Koulukuraattori on tavattavissa koululla Ma klo 12.30 - ,Ti klo 8-16 ja Pe klo 11.30 - Kuraattoriin voi ottaa yhteyttä puhelimitse 040 4892147, Wilman kautta tai spostilla [email protected]
|
Koulupsykologi ja koulupsyykkari
Koulupsykologi on paikalla pääsääntöisesti torstaisin.
Keskustelut koulupsykologin kanssa ovat luottamuksellisia. Koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä oppilas itse tai hänen vanhempansa. Myös kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori koulupsyykkari voivat ohjata oppilaan psykologin luokse.
Psykiatrinen sairaanhoitaja on paikalla pääsääntöisesti keskiviikkoisin. Keskustelut hänen kanssaan ovat luottamuksellisia. Psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle ohjaudutaan kouluterveydenhoitajan, koulukuraattorin, koulupsykologin tai opon kautta.
Kasvatuskeskustelu
Koulun sääntöjen rikkomisesta seuraa oppilaalle kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto. Kasvatuskeskustelukäytänteen tavoitteena on vähentää jälki-istuntojen määrää sekä saada lapsi aktiivisesti käsittelemään keskusteluun johtanutta tilannetta. Kasvatuskeskustelu pohjautuu ratkaisukeskeiseen ohjaukseen.
Jälki-istunto
Jos oppilaalle määrätään yhden tunnin jälki-istunto, se tarkoittaa 60 minuuttia. Jälki-istunnon aikana ei voi tehdä rästitehtäviä ja -kokeita
Korjaamo
Tervetuloa korjaamolle tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 14.50 -15.46 tekemään
< >unohtuneita läksyjäJumittunutta projektityötäTehtäviä, joissa ei oikein pääse alkuunhttps://verkkokauppa.kokkola.fi/) tai oppilaskunnalta.
Ruokailu on kertaluonteinen ja sen jälkeen tai ennen ruokalaan ei ole asiaa.
Välituntialueet
Ulkovälituntialue rajoittuu kuvassa näkyvälle punaisin viivoin merkitylle, parkkipaikan ja koulun sekä pelikentän väliselle alueelle.
Pyöriä ja mopoja säilytetään vain niille osoitetussa paikassa koulun eteläpäädyssä.
Liikuntahallille saavat mennä vain ne oppilaat, joilla on liikuntaa ja silloin oppilaat toimivat opettajien ohjeiden mukaan!
Opettajanhuoneen käytävässä ei ole läpikulkua.
Hätäuloskäyntejä ja kierreportaita käytetään vain hätätapauksissa.
Koulumatkat
Koulumatkat suoritetaan turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen. Pyöräillessä tulee pääsääntöisesti käyttää pyöräilykypärää – valvontavastuu kodeilla. Koulun tapaturmavakuutus kattaa koulumatkat, ei hammaslääkärikäyntejä, jotka tapahtuvat huoltajan vastuulla.
KOULUMATKAT LINJA-AUTOSSA
Oppilaat saavat ilmaisen koulukuljetuksen, jos koulumatka on 3.-9. luokan oppilaalla yli 5 km. Linja-autoilla kulkee myös sellaisia oppilaita, joiden vanhemmat kustantavat kyydin. Koska koulumatka on osa koulupäivää, edellytetään oppilailta linja-automatkallakin hyvää käytöstä ja turvallisuusohjeiden noudattamista.
OHJEITA OPPILAILLE: 10 PELISÄÄNTÖÄ MUKAVALLE KOULUMATKALLE
< >Olen ajoissa kodin tai koulun linja-autopysäkillä.Odotan linja-autoa rauhallisesti ja käyttäydyn asiallisesti. En aiheuta vaaraa itselleni enkä muille leikkimällä tiellä tai pysäkillä.Nousen autoon reippaasti ryntäilemättä enkä ohita toisia jonossa.Käytän bussikorttia lukulaitteessa tai maksan matkan muulla tavalla ja tervehdin kuljettajaa.Istuudun penkille ja kiinnitän turvavyön, jos sellainen on. Pidän ajomatkan aikana turvavyön kiinnitettynä.Matkan aikana käyttäydyn asiallisesti ja otan muut matkustajat huomioon. Noudatan hyviä tapoja ja kuljettajan antamia ohjeita.Jos minulle tulee ongelmia matkan aikana, kerron niistä kuljettajalle.Poistun linja-autosta pysäkillä viivyttelemättä ja lähtiessä kiitän kyydistä. Jos joudun ylittämään tien, odotan, kunnes linja-auto on jatkanut matkaa ja voin turvallisesti ylittää tien.Noudattamalla hyviä tapoja ja turvallisia liikennetottumuksia teen matkasta itselleni ja muille mukavan.Oppilas on ajoissa linja-autopysäkillä ja on pukeutunut sään mukaisesti.Oppilas käyttää pimeällä heijastinta.Oppilaalla on mukanaan tarvittavat kirjat ja koulutarvikkeet asianmukaisesti pakattuna. Koulumatkalla käytössä oleva älykortti, kuukausilippu tai raha on oppilaalla mukana jokaisella matkalla. Älykortti palautetaan koululle lukuvuoden lopussa.Vanhemmat opastavat lastaan asianmukaiseen käyttäytymiseen ja turvallisuuteen koulumatkojen aikana.oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun, oppilaan sekä huoltajan näkökulmistaoppilaan saama yleinen tuki ja arvio eri tukimuotojen vaikutuksistaoppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeetarvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, ohjauksellisilla, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta voidaan tukeaarvio tehostetun tuen tarpeesta.oppilaan oppimisen eteneminenoppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun, oppilaan sekä huoltajan näkökulmistaoppilaan saama tehostettu tai erityinen tuki ja arvio eri tukimuotojen vaikutuksistaoppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeetarvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, ohjauksellisilla, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta voidaan tukeaarvio erityisen tuen tarpeestaarvio ja perustelut sille, tarvitseeko oppilas yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän.
Oppilashuolto
Tässä on linkki koulupoissaoloihin liittyvään toimintasuunnitelmaan. Toimintasuunnitelmaa avataan vanhempainilloissa.
Periaate:
< >Huoltajilla on vastuu ilmoittaa koululle lapsen/ nuoren poissaolot välittömästi. Opettajilla/ luokanvalvojilla on vastuu tarttua poissaoloihin.Alku- ja päättäjäisjumalanpalveluksetAdventtihartausPääsiäishartaus Seurakunnan pitämät päivänavauksethttp://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020128)
Työssä voi olla erityinen kemiallinen vaara, kun altistutaan haitallisessa määrin vaaralliselle aineelle. Vaarallisuus voi aiheuttaa esimerkiksi allergisen ihoreaktion tai se voi aiheuttaa hengitettynä allergiaoireita tai hengitysvaikeuksia. Lisäksi varoitetaan voimakkaasti ihoa syövyttävistä ja silmiä vaurioittavista kemikaaleista. (STM:n asetus 188/2012)
Valtaosa käytettävistä kemikaaleista on tavallisia, ilman erityisiä terveysvaikutuksia olevia ja kotitalouksissa käytettäviä aineita, kuten siivousaineita. Vaarallisista kemikaaleista osa on kodeissakin yleisesti käytettäviä aineita, jolloin erityisesti pyritään valistamaan tuoteselosteiden sisällön tarkkaa tutkimista vaaran välttämiseksi.
Opetussuunnitelman mukainen kemianopiskelu edellyttää myös vaarallisten kemikaalien käyttöä. Kaikkia kemikaaleja pyritään käyttämään mahdollisimman pieniä määriä, jotta oppilaat olisivat mahdollisimman vähän tekemisissä vaarallisten aineiden kanssa ja vaarallista jätettä syntyisi mahdollisimman vähän. Vaarallisimmilla kemikaaleilla tehtävät demonstraatiot ja vaarallisimpia reaktiotuotteita tuottavat tutkimukset tehdään vetokaapissa. Oppilaiden on kuitenkin kuunneltava ja noudatettava opettajan antamia ohjeita erityisen tarkasti, jotta työskentely on turvallista.
Mistä apua?
Lasten ja nuorten puhelin, MLL
Lasten ja nuorten puhelin 116 111
Lasten ja nuorten nettikirjepalvelu.
Lasten ja nuorten chat
Poikien Puhelin Väestöliitto 0800 94 884
SOITE- Kiuru- Nuorisopoliklinikka,040 653 4513
Perheneuvola 044 730 7640
Perheasiain neuvottelukeskus, 050 314 7464
Palveleva puhelin 0400 22 11 80
Palveleva netti
Päihdekeskus Portti – Nuotta 040 806 8101
NUOTTA,
Kokkolan Ensi- ja turvakoti Ry, Sairaalakatu 9, 67100 KLA 044 336 0056
päivystys ympäri vuorokauden
http://kokkolanensijaturvakoti.fi/yhteystiedot