Lukuvuositiedote 2024-2025

Lucina Hagmanin koulu

Marttilankatu 1

68300 KÄLVIÄ

 

Lukuvuositiedote

2024 - 2025

 

Kotisivu: https://www.kokkola.fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/koulut/lucina-hagmanin-koulu/

 

                

Koulun puhelinnumeroita            

 

Kanslia                          Henni Kinnunen (syksyn) / Virpi Leppälä                  050 3624 921

                

Rehtori                         Erkki Kinnunen                044 5767 684

 

Apulaisrehtori                 Anu Nygård                   0408065415

                                                   

Opettajienhuone                                                040 8068 424

                                                   

Oppilaanohjaaja                      Jenni Tiitto                                  040 4882 857

 

Terveydenhoitaja            Niina Oravainen              040 8043 282

 

Koulukuraattori                        Eva-Maria Karlström              040 489 2147

 

Keittiö                          Ritva Kujala                   040 4892 211

 

                                                                                      

 

Opettajat ja opetusaineet

 

 

Kinnunen Erkki                                              rehtori

Nygård Anu                                 apulaisrehtori, matematiikka, fysiikka, kemia,

Tiitto Jenni                                                         opinto-ohjaaja

Saarenpää Johanna                                kuvataide

Annala-Väisänen Mervi                         tekstiilityö, äidinkieli ja kirjallisuus, terveystieto

Anttila Ari                                    ruotsi, englanti

Gröhn Jiska                                 historia, yhteiskuntaoppi, uskonto

Haverinen Ilona                           musiikki

Honkaharju-Kykyri Lotta                    historia, yhteiskuntaoppi, uskonto

Ketonen Jenna                                               liikunta, terveystieto

Kivelä Konsta                                                  musiikki

Kujala Katriina                            matematiikka, kemia, fysiikka

Mustajärvi Eerik                         käsityö, tekninen työ, historia

Paloranta Saija                                              äidinkieli ja kirjallisuus

Patana Suvi                                                       matematiikka, fysiikka, kemia

Piispanen Eija                                                 käsityö, englanti

Raunismaa Ilkka                                         maantieto, matematiikka, terveystieto

Ruokoja Hillevi                                              ruotsi, englanti, terveystieto

Ruokoja Päivi                                                  kotitalous

Salmela Jouko                             liikunta, historia, uskonto

Sinikumpu Leena                        erityisopetus

Styrman Minna                                              biologia

Tuikka Miia                                                        erityisopetus

Winter Andrea                            englanti, saksa

Sanna Kalajo                               erityisopetus

Viitasaari Anne                           matematiikka, fysiikka, kemia

Vuollet Maria                              äidinkieli ja kirjallisuus

 

Opettajien sähköpostiosoite: [email protected]


Koulun henkilökunta

 

 

Toimistopalvelut             Leppälä Virpi/Henni Kinnunen (syksy)                koulusihteeri

Koulunkäynnin ohjaajat      

Hiltula Hannele                   koulunkäynninohjaaja                            

Marttila Jessica          koulunkäynninohjaaja 

Korpijärvi Tero                     koulunkäynninohjaaja

Törmänen Henna         koulunkäynninohjaaja

 

Oppilashuolto                 Oravainen Niina           kouluterveydenhoitaja

                                   Karlström Eva-Maria     koulukuraattori

                                   Minna Neuvonen         koulupsykologi

                                   Hanne Ylitalo                  koulupsyykkari

 

Koulunuorisotyö                      Pahikainen Jouko              koulunuorisotyöntekijä

 

Ruokapalvelut                Kujala Ritva                     ruokapalveluesimies

                                   Untinen Katriina           ruokapalvelutyöntekijä

Saari Sinikka                   suurtalouskokki

 

Siivouspalvelut                         Karjus Kätlin                          laitostyöntekijä

Vuolle Sirkka-Liisa       laitostyöntekijä

 

Kiinteistönhoito              Meriläinen Raimo        kiinteistönhoitaja

 

Lucina Hagmanin koulussa on 251oppilasta ja 25 päätoimista opettajaa

 

Lukuvuoden jaksotus   

 

1. jakso    8.8.2024

27.9.2024               

2. jakso    30.9.2024

22.11.2024

3. jakso   25.11.2024

31.1.2025

4. jakso    3.2.2025

28.3.2025

5.Jakso  31.3.2025

31.5.2025

 

         

 

Jokaiselle jaksolle tulee uusi lukujärjestys


Oppitunnit

Oppitunnin pituus 56 minuuttia.

 

Lucina Hagmanin koulu                             

Oppitunti

Aikaisempi ruokailu

(luokat 7 ja 8)

Myöhäisempi ruokailu (9 lk)

Oppitunti

7:50-8:46

 

 

Päivänavaus

8.55 – 9.00

 

Oppitunti

8.55 - 9.51

 

 

Ulkovälitunti

 

Oppitunti

10.04 - 11.00

 

 

 

 

Ruokailu 1.

11.00 - 11.40

 

 

 

 

Oppitunti

11.40 - 12.36

11.04 - 12:00

 

 

 

Ruokailu 2.

 

12.00 - 12.40

 

 

 

Oppitunti

12.40 - 13.36

 

 

 

 

Oppitunti

13.50 - 14.46

 

 

 

 

Oppitunti

14:50-15:46

 

Lv - tuokio

sopimuksen mukaan

 



 

Lucina Hagmanin koulu

 

LUCINA HAGMANIN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT 2024

 

 

Peruskoulun järjestyssääntöjen tarkoituksena on taata turvallisuus, viihtyisyys ja työrauha koulussa. Perusopetuslain 29 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt tai antaa muut koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa sovellettavat järjestysmääräykset, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

 

Järjestyssäännöissä ja muissa järjestysmääräyksissä voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä sekä tarkempia määräyksiä esineistä tai aineista sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä. Lisäksi voidaan antaa määräyksiä koulun omaisuuden käsittelystä, koulun tilojen siisteydestä huolehtimisesta sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella.

 

Kokkolan sivistystoimen toimintasäännön (2013/6.5) mukaisesti peruskoulun johtokunta hyväksyy järjestyssäännöt. Oppilaiden osallisuuden toteutumisen vuoksi koulun oppilaskunta käsittelee järjestyssäännöt ja tekee niihin omat ehdotuksensa ennen johtokunnan päätöstä.

 

Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Oppilaan velvollisuuksista, kasvatuskeskustelusta ja kurinpidollisista toimista säädetään perusopetuslaissa (35 § - 36 §). Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön (29 §).

 

Tämän lisäksi oppilaan tulee koulussamme noudattaa seuraavia ohjeita:

 

1 Koulun ilmapiiri

Noudatan hyviä käytöstapoja koulun eri tilanteissa ja tilaisuuksissa.

Tervehdin muita, en käytä asiatonta tai loukkaavaa kieltä enkä kiroile.

Hyväksyn erilaisuuden, arvostan kaikkia ihmisiä.

Pukeudun asiallisesti.

Edistän hyvää ilmapiiriä.

En kiusaa ketään ja puutun kiusaamiseen, jos sitä huomaan.

 

2 Oma ja yhteinen omaisuus

Pidän huolta omista tavaroistani sekä koulun omaisuudesta.

En koske muiden omaisuuteen ilman lupaa.

Käyn säännöllisesti koulua enkä myöhästele tunneilta.

Keskityn opiskeluun ja annan työrauhan itselleni, toisille oppilaille ja opettajille.

Huolehdin koulutehtävistäni.

Pidän mukanani kirjat, vihkot ja asiaankuuluvat työvälineet.

Jätän lakin ja ulkovaatteet naulakkoon käytävälle ja kengät kenkätelineisiin.

Käytän puhelinta tai muuta medialaitetta opettajan ohjeen mukaan, muuten puhelin on suljettuna tai äänettömänä repussa (ei pöydällä/pulpetilla). Jos kännykkää käytetään häiritsevästi tai häiritsee opiskelua, opettaja tai muu henkilökunta voi ottaa kännykän oppitunnin ajaksi haltuunsa.

 

 

3 Välitunti

Vietän välitunnit välituntialueella huomioiden yleisen turvallisuuden.

Jätän pyörät ja muut kulkuvälineet niille kuuluville paikoille ja annan niiden olla rauhassa.

En poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opettajan tai terveydenhoitajan lupaa.

Pidän koulun ja koulualueen siistinä.

 

4 Ruokailu

Käyttäydyn rauhallisesti ja noudatan hyviä ruokailutapoja.

En käytä kännykkää ruokaillessani.

En pidä päähinettä enkä huppua ruokailussa.

 

5 Koulumatka

Noudatan hyviä tapoja ja käyttäydyn asianmukaisesti koulumatkalla.

Käyttäydyn koulukuljetuksessa hyvin ja noudatan kuljettajan antamia ohjeita.

Noudatan liikennesääntöjä.

Tieliikennelain (90 §/2002/954) mukaan pyöräilijän tulee käyttää pyöräilykypärää.

 

6 Poissaolot

Huoltaja ilmoittaa sairaudesta aamulla koululle Wilman kautta tai luokanvalvojan ohjeen mukaan.

Huoltaja pyytää aina luvan poissaoloon. Luvan myöntää luokanvalvoja (1-3 päivää) tai rehtori (yli 3 päivää).

Otan selvää poissaolon ajan tunti- ja kotitehtävistä ja teen ne ajan tasalle.

Luvattomasta poissaolosta seuraa kasvatuskeskustelu tai rangaistus. 

 

7 Vastuu

Olen vastuussa omista sanoistani ja teoistani.

Ilmoitan välittömästi koulun henkilökunnalle sattuneesta vahingosta tai tapaturmasta.

Korjaan tai korvaan sotkemani tai rikkomani koulun omaisuuden (Perusopetuslaki 35 §).

En tupakoi koulurakennuksessa ja koulun alueella (Tupakkalaki 12 §:n 2010/698).

En tuo kouluun enkä käytä energiatuotteita, tupakkaa tai tupakankaltaisia tuotteita enkä muita päihteitä.

En esiinny päihteiden vaikutuksen alaisena koulupäivän, koulun tilaisuuksien tai koulun retkien aikana.

En tuo itselleni tai muille vaarallisia esineitä kouluun.

En kuvaa ketään ilman lupaa koulussa.

Toisesta henkilöstä otettua kuvaa tai videota ei saa julkaista ilman tämän henkilön lupaa

internetissä, sosiaalisessa mediassa tai muussa julkisessa paikassa (Henkilökieltolaki 523/1999).

 

Vanhempien tilaisuuksia

 

Lukuvuoden aikana järjestetään vanhempientilaisuuksia, joiden tarkemmasta ohjelmasta ilmoitetaan erillisellä kutsulla Wilman kautta.

Lukuvuoden aikana järjestetään 7 ja 8 luokkalaisten arviointikeskustelut luokanvalvojan, oppilaan ja huoltajan kanssa. Luokanvalvojat ilmoittavat tarkemmat ajat ja ohjeet Wilman kautta. Halutessaan vanhemmat voivat tavata muitakin opettajia.

Oppilaanohjaaja käy ohjauskeskustelut 9. luokkalaisten kanssa. Jos huoltaja haluaa osallistua ohjauskeskusteluun, voi hän olla suoraan yhteydessä opoon ajankohdan sopimiseksi.

 

Oppilaskunta ja tukioppilaat

 

 

Oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulumme oppilaat. Oppilaskunta valitsee keskuudestaan hallituksen. Oppilaskunnan hallitus edustaa oppilaskuntaa, ideoi ja järjestää erilaisia tapahtumia ja pyrkii kaikin tavoin parantamaan koulumme työympäristöä yhdessä tukioppilaiden kanssa. Oppilaskunnan ohjaavina opettajana toimii Lotta Honkaharju-Kykyri.

Tukioppilastoiminnan tavoitteena on koulukiusaamisen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen. Pyrkimyksenä on myös kouluviihtyvyyden parantaminen. Kaikki tukioppilaat koulutetaan MLL:n ohjelman kautta tehtäväänsä.

Tukioppilasohjaajina toimivat Jenna Ketonen.

 

Ennen kaikkea tukioppilas toimii kaverina. Tukioppilaalle voi tulla kertomaan huolista. Tukioppilaalta voi pyytää apua, jos ei suju esimerkiksi luokkatovereiden kanssa. Tukioppilailla on vaitiolovelvollisuus. Tukioppilailla on oma kummiluokka, jonka yläasteelle sopeutumista kummit pyrkivät tukemaan. Tukioppilaat ovat mukana ryhmäytymispäivässä alkusyksystä ja leikittävät ja ryhmäyttävät oppilaita eri oppiaineitten oppitunneilla.

                                                                                                                                                                                                                         Oppilaanohjaus

Oppilas voi saada ohjausta jokaisella luokalla oppitunneilla ja henkilökohtaisissa ohjauskeskuste­luissa. Tunneilla ja keskusteluissa oppilas voi suunnitella opintojaan, kehittää itsetuntemustaan ja hankkia ammattien ja työelämän tuntemusta. Lisäksi perehdytään eri koulutusreitteihin ja tehdään opintokäyntejä oppilaitoksiin.     

Oppilaanohjaaja Jenni Tiiton tavoittaa koulupäivinä koululta klo 9-15, Wilman kautta, sähköpostilla [email protected] tai puhelimitse numerosta 040 4882 857

                                                                         

 

 

TET- Työelämään tutustuminen

Peruskoulun 8.-9. lk:lla oppilaat tutustuvat työelämään (TET). Oppilas lähinnä tutustuu työpaikkaan ja seuraa ammattilaisten työntekoa. Sen lisäksi hän voi tehdä joitakin pikku työtehtäviä, mihin pystyy. 8. ja 9. luokkalaisten osalta tavoitteena on tutustuttaa oppilaita oman kotipaikkakunnan ja lähiseudun työpaikkoihin. Viikon aikana tehdään myös TET-vihkoon kirjallisia tehtäviä. Vuosiluokat on jaettu kahteen ryhmään, että mahdollisimman moni voi saada TET- paikan omalta paikkakunnalta.

Oppilas voi olla samassa työpaikassa/työtehtävässä vain kerran 8.-9.luokkienTET-viikkoina, toivottavaa on että oppilas hakeutuu erilaisiin ja monipuolisiin TET-paikkoihin kaikkien kolmen eri TET-viikon aikana.

 

Luokanvalvoja

Luokanvalvoja on oppilaan ”oma opettaja”, jonka puoleen voi kääntyä aina kuin on tarvetta selvittää kouluun ja sen käymiseen liittyviä asioita. Tämän voi tehdä muulloinkin kuin luokanvalvojan tuokiossa. Luokanvalvojan tehtäviin kuuluu mm. tarkkailla luokan poissaoloja ja antaa lupa enintään kolmen päivän poissaoloon koulusta. Pidemmät lomat huoltaja anoo hyvissä ajoin rehtorilta Wilman välilehden kautta.

Oppiaineisiin liittyvät kysymykset ym. kohdistetaan suoraan ko. oppiaineen opettajalle.


Kouluterveydenhuolto


Kouluterveydenhuolto on tarkoitettu koululaisille ja heidän perheilleen. Se on lakisääteistä, maksutonta palvelua. Työtä tehdään yhteistyössä vanhempien, opettajien ja muun oppilashuollon henkilöstön kanssa. Toiminta on luottamuksellista.
Kouluterveydenhuoltoon kuuluu vuosittaiset terveystarkastukset, joista 8 lk terveystarkastukset ovat laajoja tarkastuksia sisältäen lääkärin tarkastuksen.
Kouluterveydenhuolto huolehtii oppilaan rokotussuojan rokotusohjelman mukaisesti.

 

Kouluterveydenhoitaja on koululla
maanantaina, tiistaina ja torstaina klo 8:00 – 16:00

Poikkeuksia vastaanottoajoissa aiheuttaa koulutukset ja palaverit. Poikkeavista ajoista ilmoitus kouluterveydenhoitajan ovessa.                                                                                                  

Oppilaat voivat tulla aikaa varaamatta keskustelemaan oireista tai mieltä painavista asioista.
Vanhempien toivotaan olevan yhteydessä terveydenhoitajaan oppilasta koskevissa asioissa.

Oppilaat ja huoltajat tavoittavat terveydenhoitajan kaikkina koulupäivinä puh.  040 804 3282 wilman kautta tai sp  niina.oravainen@soite.fi.
Koululääkäri on koululla erikseen sovittuna aikana.
Kälviän terveysasema , lääkärinvastaanotto puh: 828 7701                                              Lasten päivystys avoinna 24/7  puh: 06 82 64 444

 

Koulukuraattori

 

Koulukuraattori toimii koulun sosiaalityöntekijänä. Kuraattorin työ on osa koulun oppilashuoltoa. Asiakkaita ovat oppilaat, oppilasryhmät, huoltajat ja kouluyhteisö.

Koulukuraattorin tehtävänä on ennaltaehkäistä, lievittää ja poistaa oppilaiden koulunkäyntiin liittyviä ongelmia sekä välittää tietoa saatavilla olevista mielenterveys- ja sosiaalialan palveluista sekä tarvittaessa ohjata oppilaita niiden piiriin.

 

Keskustelut koulukuraattorin kanssa ovat luottamuksellisia. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä oppilas itse tai hänen vanhempansa. Myös kouluterveydenhoitaja voi ohjata oppilaan kuraattorin luokse.

 

Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi seuraavissa asioissa:

  • opiskeluun ja oppimiseen liittyvissä (motivaation puute, paljon poissaoloja, huonot numerot)
  • henkilökohtaisissa ja ihmissuhteisiin liittyvissä (kiusaaminen, kaverisuhteet, kotiasiat)
  • vapaa-aikaan ja harrastuksiin liittyvissä asioissa
  • elämässä tapahtuvissa muutostilanteissa

Koulukuraattori on tavattavissa koululla Ma klo 12.30 - ,Ti klo 8-16 ja Pe klo 11.30 -

Kuraattoriin voi ottaa yhteyttä puhelimitse 040 4892147, Wilman kautta tai spostilla [email protected]

 

 

 

 

 

Koulupsykologi ja koulupsyykkari

 

Koulupsykologi on paikalla pääsääntöisesti torstaisin.

Keskustelut koulupsykologin kanssa ovat luottamuksellisia. Koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä oppilas itse tai hänen vanhempansa. Myös kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori koulupsyykkari voivat ohjata oppilaan psykologin luokse.

 

Psykiatrinen sairaanhoitaja on paikalla pääsääntöisesti keskiviikkoisin. Keskustelut hänen kanssaan ovat luottamuksellisia. Psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle ohjaudutaan kouluterveydenhoitajan, koulukuraattorin, koulupsykologin tai opon kautta.

 

Kasvatuskeskustelu

Koulun sääntöjen rikkomisesta seuraa oppilaalle kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto. Kasvatuskeskustelukäytänteen tavoitteena on vähentää jälki-istuntojen määrää sekä saada lapsi aktiivisesti käsittelemään keskusteluun johtanutta tilannetta. Kasvatuskeskustelu pohjautuu ratkaisukeskeiseen ohjaukseen.

Jälki-istunto

Jos oppilaalle määrätään yhden tunnin jälki-istunto, se tarkoittaa 60 minuuttia. Jälki-istunnon aikana ei voi tehdä rästitehtäviä ja -kokeita

 

Korjaamo

 

Tervetuloa korjaamolle tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 14.50 -15.46 tekemään

< >unohtuneita läksyjäJumittunutta projektityötäTehtäviä, joissa ei oikein pääse alkuunhttps://verkkokauppa.kokkola.fi/) tai oppilaskunnalta.

 

Ruokailu on kertaluonteinen ja sen jälkeen tai ennen ruokalaan ei ole asiaa.

Välituntialueet

Ulkovälituntialue rajoittuu kuvassa näkyvälle punaisin viivoin merkitylle, parkkipaikan ja koulun sekä pelikentän väliselle alueelle.

Pyöriä ja mopoja säilytetään vain niille osoitetussa paikassa koulun eteläpäädyssä.

Liikuntahallille saavat mennä vain ne oppilaat, joilla on liikuntaa ja silloin oppilaat toimivat opettajien ohjeiden mukaan!

Opettajanhuoneen käytävässä ei ole läpikulkua.

Hätäuloskäyntejä ja kierreportaita käytetään vain hätätapauksissa.

 

Koulumatkat

 

Koulumatkat suoritetaan turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen. Pyöräillessä tulee pääsääntöisesti käyttää pyöräilykypärää – valvontavastuu kodeilla. Koulun tapaturmavakuutus kattaa koulumatkat, ei hammaslääkärikäyntejä, jotka tapahtuvat huoltajan vastuulla.

KOULUMATKAT LINJA-AUTOSSA                                                                

Oppilaat saavat ilmaisen koulukuljetuksen, jos koulumatka on 3.-9. luokan oppilaalla yli 5 km. Linja-autoilla kulkee myös sellaisia oppilaita, joiden vanhemmat kustantavat kyydin.  Koska koulumatka on osa koulupäivää, edellytetään oppilailta linja-automatkallakin hyvää käytöstä ja turvallisuusohjeiden noudattamista.

OHJEITA OPPILAILLE: 10 PELISÄÄNTÖÄ MUKAVALLE KOULUMATKALLE

< >Olen ajoissa kodin tai koulun linja-autopysäkillä.Odotan linja-autoa rauhallisesti ja käyttäydyn asiallisesti. En aiheuta vaaraa itselleni enkä muille leikkimällä tiellä tai pysäkillä.Nousen autoon reippaasti ryntäilemättä enkä ohita toisia jonossa.Käytän bussikorttia lukulaitteessa tai maksan matkan muulla tavalla ja tervehdin kuljettajaa.Istuudun penkille ja kiinnitän turvavyön, jos sellainen on. Pidän ajomatkan aikana turvavyön kiinnitettynä.Matkan aikana käyttäydyn asiallisesti ja otan muut matkustajat huomioon. Noudatan hyviä tapoja ja kuljettajan antamia ohjeita.Jos minulle tulee ongelmia matkan aikana, kerron niistä kuljettajalle.Poistun linja-autosta pysäkillä viivyttelemättä ja lähtiessä kiitän kyydistä. Jos joudun ylittämään tien, odotan, kunnes linja-auto on jatkanut matkaa ja voin turvallisesti ylittää tien.Noudattamalla hyviä tapoja ja turvallisia liikennetottumuksia teen matkasta itselleni ja muille mukavan.Oppilas on ajoissa linja-autopysäkillä ja on pukeutunut sään mukaisesti.Oppilas käyttää pimeällä heijastinta.Oppilaalla on mukanaan tarvittavat kirjat ja koulutarvikkeet asianmukaisesti pakattuna. Koulumatkalla käytössä oleva älykortti, kuukausilippu tai raha on oppilaalla mukana jokaisella matkalla. Älykortti palautetaan koululle lukuvuoden lopussa.Vanhemmat opastavat lastaan asianmukaiseen käyttäytymiseen ja turvallisuuteen koulumatkojen aikana.oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun, oppilaan sekä huoltajan näkökulmistaoppilaan saama yleinen tuki ja arvio eri tukimuotojen vaikutuksistaoppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeetarvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, ohjauksellisilla, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta voidaan tukeaarvio tehostetun tuen tarpeesta.oppilaan oppimisen eteneminenoppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun, oppilaan sekä huoltajan näkökulmistaoppilaan saama tehostettu tai erityinen tuki ja arvio eri tukimuotojen vaikutuksistaoppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, oppimisvalmiudet sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeetarvio siitä, millaisilla pedagogisilla, oppimisympäristöön liittyvillä, ohjauksellisilla, oppilashuollollisilla tai muilla tukijärjestelyillä oppilasta voidaan tukeaarvio erityisen tuen tarpeestaarvio ja perustelut sille, tarvitseeko oppilas yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppilashuolto

 

Tässä on linkki koulupoissaoloihin liittyvään toimintasuunnitelmaan. Toimintasuunnitelmaa avataan vanhempainilloissa.

Periaate:

< >Huoltajilla on vastuu ilmoittaa koululle lapsen/ nuoren poissaolot välittömästi. Opettajilla/ luokanvalvojilla on vastuu tarttua poissaoloihin.Alku- ja päättäjäisjumalanpalveluksetAdventtihartausPääsiäishartaus Seurakunnan pitämät päivänavauksethttp://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020128)

 

 

Työssä voi olla erityinen kemiallinen vaara, kun altistutaan haitallisessa määrin vaaralliselle aineelle. Vaarallisuus voi aiheuttaa esimerkiksi allergisen ihoreaktion tai se voi aiheuttaa hengitettynä allergiaoireita tai hengitysvaikeuksia. Lisäksi varoitetaan voimakkaasti ihoa syövyttävistä ja silmiä vaurioittavista kemikaaleista. (STM:n asetus 188/2012)

Valtaosa käytettävistä kemikaaleista on tavallisia, ilman erityisiä terveysvaikutuksia olevia ja kotitalouksissa käytettäviä aineita, kuten siivousaineita. Vaarallisista kemikaaleista osa on kodeissakin yleisesti käytettäviä aineita, jolloin erityisesti pyritään valistamaan tuoteselosteiden sisällön tarkkaa tutkimista vaaran välttämiseksi.

Opetussuunnitelman mukainen kemianopiskelu edellyttää myös vaarallisten kemikaalien käyttöä. Kaikkia kemikaaleja pyritään käyttämään mahdollisimman pieniä määriä, jotta oppilaat olisivat mahdollisimman vähän tekemisissä vaarallisten aineiden kanssa ja vaarallista jätettä syntyisi mahdollisimman vähän. Vaarallisimmilla kemikaaleilla tehtävät demonstraatiot ja vaarallisimpia reaktiotuotteita tuottavat tutkimukset tehdään vetokaapissa. Oppilaiden on kuitenkin kuunneltava ja noudatettava opettajan antamia ohjeita erityisen tarkasti, jotta työskentely on turvallista.

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

Mistä apua?

 

 

Lasten ja nuorten puhelin, MLL

Lasten ja nuorten puhelin                                                               116 111   

Lasten ja nuorten nettikirjepalvelu. 

Lasten ja nuorten chat

Poikien Puhelin Väestöliitto                                                              0800 94 884

 

SOITE- Kiuru- Nuorisopoliklinikka,040 653 4513

 

Perheneuvola                                                                                  044 730 7640  

 

Perheasiain neuvottelukeskus,                                                       050 314 7464

                                                   

Palveleva puhelin                                                                           0400 22 11 80

 

Palveleva netti

Päihdekeskus Portti – Nuotta                                                         040 806 8101                             

NUOTTA,

 

Kokkolan  Ensi- ja turvakoti Ry, Sairaalakatu 9, 67100 KLA                044 336 0056

päivystys ympäri vuorokauden

http://kokkolanensijaturvakoti.fi/yhteystiedot