Enkäten om distansundervisning

Efter de tre första dagarna med distansundervisning genomförde vi en enkät bland elever och föräldrar. Vi utgick från de tre första dagarnas distansundervisning och utvärderade skolarbetet på distans. Resultat i den här enkäten har varit värdefull information för fortsatt arbete med distansundervisning. Nedan tankar kring enkätens resultat och lite tilläggsinfo.

Vi fick 139 svar av eleverna och 85 av föräldrarna. (I skolan finns 250 elever.)


Vi är tacksamma för de uppmuntrande hälsningarna i enkäten.


Redan innan svarstiden gick ut kunde vi se trenderna i svaren. Vi har behandlat svaren i kollegiet och gjort vissa snabba korrigeringar.

I ett tidigt skede framkom det i enkäten att vi behöver bättre koordinera tidpunkt för uppgifterna. I motsats till traditionell distansundervisning behöver vi vara tydliga med koppling till schema och när uppgifterna förväntas göras. I rubriksättningen preciserar vi i de teoretiska ämnen till vilken dag uppgiften hör. Det behövs för att hjälpa eleverna strukturera sitt arbete.

Uppgifternas längd och innehåll behöver vi kontrollera och anpassa hela tiden. Det råder rätt stor variation i hur mycket tid eleverna använder för att göra uppgifterna. Vi vill också påminna om att läraren är tillgänglig under ”lektionen” och hjälper gärna till.


En utmaning vi behöver bemästra är tillgången till teknik och utrustning. I vårt upplägg är tanken den att eleven har på miniminivå tillgång till en smarttelefon och kan med hjälp av den gå vidare i skolarbetet. I hemmen finns datorer men i flera hem är det många som delar på datorer och surfplattor. Det finns en del surfplattor som skolan kan låna ut. För att surfplattan ska fungera behövs en internetuppkoppling. 


Det finns många olika operativsystem och av de program vi använt med eleverna valde vi att skicka ut information via Wilma och i huvudsak samla in via Showbie. Det här för att dessa tjänster upplever vi fungerar bäst på de olika operativsystemen och eleverna har redan använt dem tidigare.

Det finns flera olika tjänster för distansundervisning och vi tackar för förslagen. Vi försöker göra den tekniska biten så lätt som möjlig och väljer att inte försöka lära ut nya virtuella miljöer på distans utan utnyttja så långt det går sådant som eleverna redan är vana vid från skolan.


Bedömningen är en fråga som ställs särskilt av nior. Utbildningsstyrelsen väntas ge riktlinjer för bedömningen vecka 14. Så som vi uppfattar det nu har vi endast en fjärdedel av året kvar och vi har en god uppfattning om elevernas kunskaper. De uppgifter eleverna lämnar in samlas i portfolio och kan användas till hjälp vid bedömningen. Bedömningen är en fråga vi får återkomma till efter att utbildningsstyrelsen gett ny info.


Frågan om att bli kontaktad från skolan hade störst variation mellan elev- och föräldraåsikter. Eleverna såg det inte så angeläget medan föräldrarna hade en en mera positiv syn på att eleverna blir kontaktade. 


I de uppgifter som delas ut ingår inlämning av utfört arbete. Då uppgifter uteblir kontaktar ämnesläraren först och frågar efter uppgifter. Klassföreståndaren informeras om flera uppgifter från ett eller flera ämnen uteblir. Om uppgifter uteblir och det är svårt att få kontakt med hemmet kan vi be om hjälp av kuratorn. Kuratorn kan vid behov göra hembesök.


Enkäten vi gjorde gav värdefull information om distansstudiernas upplägg, innehåll och praktiska utförande. Vi har analyserat svaren och försöker förbättra distansundervisningen utgående från de tekniska förutsättningar som finns. Vi är tacksamma för all respons vi fått.

 

Vi väntar med spänning på måndagen den 30 mars då regeringen har lovat ge mera information om fortsättningen.


Med samarbetshälsningar


Kaj Holmbäck
Rektor
Tel. 044-780 9671